Урок птахи

Нестандартний урок
Тема: «Що ми знаємо про птахів?»
Мета: Повторити , узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Клас птахи». ; формувати вміння командної гри; розвивати швидкість мислення, вміння працювати злагоджено і швидко знаходити правильну відповідь.
Тип уроку: Узагальнення та систематизації знань
Форма проведення: урок –гра «Біологічний турнір»
Організація: клас поділяється на три команди
Хід уроку
І. Організаційний момент
Поділ класу на команди. Пояснення проведення сьогоднішнього уроку
ІІ. Мотивація проведення уроку
   Настала весела пора року - весна. Все оживає від зимо­вої сплячки. З далеких країв повертаються наші пернаті друзі - птахи. Земля прикрашається, готується зустрічати їх.

Летять    птахи
Вже весна прийшла в оселі,
Розквітла земля, рясний садок,
І летять веселі
 Зграї радісних пташок.

Швидше любі прилітайте,
Ми вас бачимо здаля,
І з весною привітайте,
І лісочки, і поля.

 Ми вже хати збудували
 На деревах з гілочок,
Щоб ви нам пісні співали,
Щоб ловили комашок.
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань
Конкурси
І. «Що таке…?»
(По 5 питань дається кожній команді )
Команда 1
1.                       Що таке контурне перо
2.                       Що таке восковиця
3.                       Що таке вилочка
4.                       Що таке подвійне дихання
5.                       Що таке виводкові птахи
Команда 2
1.                       Що таке дзьоб
2.                       Що таке кіль
3.                       Що таке зоб
4.                       Що таке халази
5.                       Що таке осілі птахи
Команда 3
1.                       Що таке куприкова залоза
2.                       Що таке цівка
3.                       Що таке клоака
4.                       Що таке голосовий апарат птаха
5.                       Що таке  перелітні птахи
ІІ. «Ти мені – я тобі»( Учні готують і задають по 1 питанню командам- суперникам)
ІІІ. «Вірю – не вірю»(Зачитуються твердження і учні згоджуються чи ні з твердженням (по 3 твердження кожній команді))
Твердження:
1.  Тіло птахів вкрите довгою вовною.
2.  Птахи мають обтічну форму тіла,
3.  Птахи мають дзьоб, у якому розташовані кілька рядів зубів.
4У птахів трикамерне серце.
5У птахів низький обмін речовин, і тому перетравлювання їжі відбу­вається повільно.
6.Птахи мають добре розвинений зір.
7Птахи не мають сечового міхура.
8.кістки в птахів дуже важкі.
9.Яйце птахів укрите вапняною шкаралупою.       
10.Птахи піклуються про своє потомство.
11. Тіло птахів вкрите пір′ям і тому температура тіла в них змінюється
12. Кров рухається по двох колах кровообігу і венозна з артеріальною не змішується
IV. «Третій зайвий»
(Кожна пара учнів отримує картки, де повинна визначити  третє зайве та підставити свої твердження)
1.Ківі, страус, пінгвін.
 2. Лебідь, качка, дрізд.
 3. Жовток, халази, кіль.
4.  Кури, гусаки, горобці.               
5. Горобець, сорока, лелека
.6. Сова, пугач, дятел.
7. Кіль, вилочка, серце
8. зоб, легені, клоака,
9. , сокіл, куріпка, глухар
10. сапсан, шуліка, журавель
11. легені, , лопатка, голосовий апарат,
12. мозок, серце, вени

V. «Портрет птаха – опис птаха»
(На кожну команду дається по два фото птахів. Учні повинні написати 5 тверджень пристосування птаха до його життя)
Птахи:
1.                       Страус
2.                       Лелека
3.                       Сова
4.                       Орел
5.                       Лебідь
6.                       Пінгвін
VІ. «Відгадай загадку»
         1.Сторожем не служить, а всіх рано будить                               (Півень)

2.         Дивний ключ у небі лине, не залізний, а пташиний,
     Цим ключем в осінній млі відлітають                (Журавлі)

3.      Хату на хаті має, жабам рахунок знає                                   (Лелека)

4.      В мене є великий хист, я співаю як артист,
     Спів мій радісний усюди дуже люблять слухати люди (Соловей)

5.         Швидко скрізь цей птах літає, безліч мошок поїдає,
    За вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує        (Ластівка)

6.         У садочку, понад тином, я зробив йому хатину,
     Він навколо обдивився, засміявсь і поселивсь                               (Шпак)

7.         Вірно людям я служу, їм дерева стережу,
    Дзьоб міцний і гострий маю, шкідників ним добуваю   (Дятел)

8.         У ночі гуляє, а вдень спочиває, має круглі очі,
    Бачить серед ночі                                                                            (Сова)

9.            Спритний хлопчина в коричневій кожушині, по дворах стрибає,
 крихти збирає.                                                                  (Горобець)

IV. Підведення підсумків

(Поки вчитель підраховує результати, учні повідомляють цікаві факти про птахів)
Цікаві факти про птахів
Птахи  в народних повір′ях
Журавель
Як побачиш весною журавлів, то треба казать: "Веселики", то цілий рік весело тобі буде, а як скажеш "Журавлі", то будеш цілий рік журитися. Коли весною летять журавлі і зіб'ються (не летять ключкою), то тоді треба розв'язати на собі всі, які є, ключки, - і журавлі зберуться знов у ключку. А коли хтять збити журавлів з дороги - із ключки, то зав'язати ґудзів на нитку, мотузку, то зіб'ються.
Зозуля
Кажуть, якщо хто при грошах навесні перший раз почує кування зозулі, то буде мати гроші цілий рік. Вірять також, що той, хто перший раз навесні почув зозулю, буде жити стільки років, скільки разів прокує зозуля. Як закувала зозуля, то можна купатись. Першою летить у вирій і останньою прилітає звідти зозуля. На це є дуже вагома причина: в зозулі зберігаються ключі. Вона - ключниця вирію.

Ластівка
Якщо ластівки залишають яку-небудь місцевість, то там слід чекати мору людей. Звиті ластівками гнізда в будинку віщують щастя тому сімейству, руйнувати їх вважається за гріх. Побачивши першу ластівку, вмиваються, щоб не мати на обличчі веснянок. Яєць ластівки чіпати не можна, бо будуть веснянки. Як хто хоче зігнати ряботиння з лиця, то треба, як перший раз навесні побачиш ластівку, тричі сказати: "Ластівко, ластівко! На тобі веснянки, дай мені білянки!". Як узяти в руки ластівку, то на голові будуть струпи. Коли ластівка скупалась, то вже можна купатися. Не можна скидати ластів'яче гніздо, бо той, хто скине, буде рябий. Ластівки крали цвяхи в жидів, коли вони розпинали Спасителя, а тому гріх виганяти ластівок з-під дахів і турбувати.

Лелека, бусол
Кажуть, якщо хто зруйнує гніздо лелеки, то тому не уникнути нещастя. Лелека неодмінно спалить все у тієї людини. Існує також повір'я, що те місце, де в'є гніздо лелека, дуже хороше і приносить велике щастя його господарю. Якщо лелеки вилітають із двору несподівано і не повертаються в гнізда, то буде пожежа або двір спустіє. Не можна розкидати гніздо боцюна (лелеки), бо на цей будинок ударить грім. Якщо лелека заглядає вгору - на вмируще. Лелека - це заклятий чоловік, який давно колись ніс повний мішок чогось - того, що йому доручив Бог і наказав не розв'язувати мішка і не заглядати, що несе, а викинути в глибоку річку. А чоловік не витерпів, щоб не заглянуть. Та тільки розв'язав мішок, а звідти як рушили і жаби, і ящірки, і вужі - все те, що лелека тепер збирає... Якщо скинути гніздо бузька, то він підпалить хату.

Орел
Орел - із царів... Орла не можна бити, а як його стріляти, то треба спитати тричі: чи нажився на світі? Як нажився, то він буде прямо дивитися на тебе, а як не нажився, то одвернеться. У гнізді орлячім завжди є гроші: він без грошей ніколи гнізда не робить.

Півень, курка
Якщо в господарстві півня не мати, то сатана заведеться. Як півень обійде округ хати та заспіва, то хтось неодмінно буде в гості. Коли на порозі сінешному заспіває півень - будуть несподівані гості. Півень у одного хазяїна більш семи років не житиме: або уб'є хто, або змандрує. Господиня повинна тримати в дворі біля курей одного чорного півня, тоді відьми будуть обминати цей двір. Як співає курка в обійсті, то наспіває якоїсь біди, навіть і смерть в родині буває. Як їси, то не говори про курей, бо шуляк їх похапає. Не треба позичати квочки, бо свої кури не будуть квоктати. Як виносять перший раз квочку з курчатами на двір, то треба зажмуритися і сказати три рази: "Як я не бачу, так щоби ворона не бачила!", то не будуть ворони красти. Не бери яєць із гнізда, як зайде сонце, бо кури питимуть яйця.

Птахи вчора, сьогодні, завтра.
 Істоти планети, які дійсно потребують людської уваги та піклування – це птахи. Ви, звичайно, можете не згодитися, адже  піклуватися людині є про кого. Все це вірно, але ж птахи – невід’ємна складова частина живої природи і життя людини. Більшість звичаїв українського народу, побутове життя, культура нації примушують нас відноситися до птахів як істот, що потребують нашої уваги та відповідального ставлення до них.
 Яких же птахів почитають українці найбільше? По-перше, в Україні Божим птахом вважають курку, так як в той час, коли народився Христос, саме курка заховала його в траві. Півень відганяє «нечисту силу». Чумаки в дорогу за сіллю завжди брали з собою півня, який вважався амулетом. І взагалі, півень був символом народження, і людей, і тварин, а також символом воскресіння природи. Адже саме півні сповіщають кожного ранку про народження нового дня. Українці говорять: «всяка птиця безгрішна, тому ходить босоніж».
 Охорона птахів започаткована тим, що в певний період року (до Петрового дня) було запроваджено: птахів не стріляти, не ловити і не допускати розорення їхніх гнізд. Також заборонялось відловлювати співочих птахів, як друзів садів та городів. Українці говорили ще й таке: «Зруйнував гніздо пташине – не буде в тебе ні дітей, ні родини» або «Ліс без птахів, неначе весілля без музики».
 Відомий природодослідник В.Пєсков проводив анкетування в газеті «Комсомольська правда»: який птах у республіці найпопулярніший? Після чого було з’ясовано, що у Росії – це шпаки, снігурі та ластівки, в Естонії – ластівки, в Білорусії – лелеки, в Литві – лебідь-шипун, а в Україні – соловей і лелека. Дійсно, здавна в Україні недоторканими птахами вважались: соловейко, зозуля, ластівка, голуб, лелека, журавель, чапля, жайворонок, синиця, … Любов до птахів в українців була досить велика. Взагалі із птахами у людей пов’язано багато всього доброго, вони є втіленням свободи, вітру, сонця, неба, достатку, родючості, народження, натхнення … Швидкість і висота польоту, відліт восени і приліт навесні, красиві польоти високо в небі, різноманітні звуки і крики, неперевершене забарвлення пір’я сприяли тому, що люди бачили у птахах щось загадкове і таємниче. Тому у нас виробились цілі комплекси емоційно-екологічних обрядів, які підпорядковані сезонним змінам у житті птахів. Багато назв птахів входять своїми коренями в історію людства, його мови, вірування, звичаї. Пташині образи закріпились у назвах населених пунктів, міст, сіл, прізвищах людей.
 З птахами пов’язані численні легенди. А кожна легенда – це відображення чогось природного. Наприклад, відношення людини до ластівки особливо тепле і добре, і не лише в українців. Згідно одній легенді саме ластівка попередила Олександра Македонського про небезпеку. За латвійською легендою, ластівка після потопу вкрала у Бога вогонь і принесла його людям. Існує легенда, що ластівка зібрала сік маку для повернення зору сліпонародженим дітям. За білоруською легендою саме ластівка крала гвіздки при розп’ятті Христа і намагалась зняти терновий вінок. З часів Середньовіччя дійшло до нас, що там, де живуть і літають ластівки, ніколи не буває повальних хвороб. Ми, українці, по-особливому поважаємо і любимо цих прекрасних провісниць весни і щастя – ластівок, які є образами домовитості та сімейності. Вона дійсно – живий домашній талісман. Для того, щоб приносити людям добро в різних місцевостях існують різні види ластівок: і сільські, і міські, і берегові. 
V. Домашнє завдання

§ 30-31 завдання ст.136 -137

Немає коментарів:

Дописати коментар