уроки біології

Відкритий урок з біології  9 клас
На тему:  «Запліднення. Генетичне   визначення статі. Вагітність».
Мета:
-         познайомити учнів з особливостями запліднення, етапами онтогенезу людини; зясувати питання генетичного визначення статі; розглянути етапи ембріонального розвитку людини;
-         закріпити знання учнів про роль ендокринної системи в регуляції гаметогенезу, овуляції, вагітності;
-         розкрити шкідливий вплив нікотину, алкоголю, токсинів на перебіг вагітності;
-         розвивати логічне та критичне  мислення, удосконалювати навички самостійної роботи;
-         виховувати навички здорового способу життя, впроваджувати моральне, статеве, гігієнічне виховання.
 Основні поняття: сперматозоїд, яйцеклітина, овуляція, запліднення, вагітність, зигота, ембріон, плід, плацента, хромосоми.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Що є благо? Знання.
Що є зло? Незнання.
Хто розумний, той, виходячи з обставин, одне заперечить, а інше обере.
                                                                           Сенека.
I . Організація початку уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
1) Фронтальне опитування .
1. До чоловічих статевих органів належать ……………..
2. До жіночих статевих органів належать ……………..
3. Функції яєчка …………….
4. Функції яєчників ………………
5. Матка має будову і функції ……………..
6. Вторинні статеві ознаки жінки …………………
7. Вторинні статеві ознаки чоловіка …………………..
8. Як називається процес утворення статевих клітин жінки……………………………………..
9.  Як називається процес утворення статевих клітин чоловіка……………………………………..
10. Скільки в жіночому організмі  утворюється яйцеклітин під час мейозу ……
11. Скільки в чоловічому організмі  утворюється сперматозоїдів під час мейозу ……
2) Робота з опорною схемою «Онтогенез»
(два учні працюють біля дошки)
Періоди онтогенезу.
1. Передзародковий:
дозрівання статевих клітин --- запліднення ---зигота.
2. Зародковий:
зигота --- зародок --- плід --- народження.
3. Післязародковий:
народження ---дозрівання --- старіння --- смерть.
3) Робота з опорною схемою «Схема гаметогенза»
III . Мотивація навчальної діяльності.
Проблемне питання: «Коли починається людське життя?»
IV. Вивчення нового матеріалу.

1). Відкриття статевих клітин.
Оскільки розміри сперматозоїдів і яйцеклітин дуже малі, тривалий час люди не знали про їх будову та існування. А таємниця зачаття, яка здавна привертала увагу людей, давала грунт для різних наївних припущень. Навіть Гіппократ (біля 370 р. до н.е.) вважав, що зародок утворюеться внаслідок перемішування батьківського сімені та крові матері. Але вже Арістотель (384 – 322 р. до н.е.) написав твір «Про виникнення тварин», де вказав на наявність клітин чоловічої та жіночої статі, що дають початок зародку. І тільки на початку XVII ст. з появою мікроскопа Антоні ван Левенгук уперше побачив рухливі сперматозоїди морської свинки і зафіксував їх будову.
1 раз в місяць (цикл 28 днів) дозріла яйцеклітина розриває фолікул і покидає його. Яйцеклітина потрапляє в черевну порожнину і тут же підхоплюється матковою  трубою і «тече» по матковій трубі, ніби пливе. Саме в матковій трубі вона зустрічається з сперматозоїдами, і відбувається запліднення. Після запліднення яйцеклітини, жінка проходить фізичний стан – вагітність.
 Запліднення злиття чоловічих і жіночих гамет називається заплідненням, а клітина, що утворилася в результаті цього злиття – зиготою
Отже, кожен з нас починається лише з однієї – єдиної клітини
(Перегляд відео ролика «Ембріональний розвиток»)
2) А зараз ми з вами поділимося на дослідницькі групи з метою опрацювання основних проблем різних етапів ембріонального розвитку.
Групи:
1. «Момент народження людини»
2.«День за днем...»
3.«Місяць за місяцем...»
4. «Плід. ІІ триместр»
5. «Плід. ІІІ триместр»
6.Щоденник ще ненародженої дитини «Як я жив до народження»
Завдання
Група 1.
  1. Охарактеризуйте особливості будови яйцеклітини.
  2. Охарактеризуйте особливості будови сперматозоїда
  3. Як відбувається запліднення.
Група 2.
  1. Як відбувається імплантація  в стінки матки
  2. Які основні пристосування виникають в цей період
  3. Як починає розвиватися зародок?
Група 3.
1.      Які основні зміни відбуваються з зародком на першому місяці вагітності?
2.      Які основні зміни відбуваються з зародком на  другому місяці вагітності?
3.      Як формується плацента?
Група 4.
1.      Які основні зміни відбуваються з зародком на третьому місяці вагітності?
2.      Які основні зміни відбуваються з зародком на четвертому місяці вагітності?
3.      Які основні зміни відбуваються з зародком на п′ятому та шостому  місяцях вагітності?
Група 5.
1.      Які основні зміни відбуваються з зародком на сьомому місяці вагітності?
2.      Які основні зміни відбуваються з зародком на восьому місяці вагітності?
3.      Які основні зміни відбуваються з зародком на дев′′ятому місяці вагітності?
Група 6.
Визначити всі шкідливі дії та впливи, які завдавала мати своїй ненародженій дитині своєю поведінкою.

1.«Момент народження людини»
Розвиток нового організму починається із запліднення, в якому беруть участь статеві клітини-гамети.
    Яйцеклітина-гаплоїдна клітина діаметром 150-200 мкм., округлої форми, в цитоплазмі містятить мітохондрії, рибосоми і велику кількість запасних білкових речовин. Вона здатна до запліднення протягом 24 годин після овуляції. Ця клітина дасть початок усім 100 трильйонам клітин майбутнього організму!
Сперматозоїди-гаплоїдні клітини малих розмірів, їх утворюється до 100000000 і тільки один запліднює яйцеклітину. В клітині дуже мало цитоплазми, майже всю головку займає ядро. Перед ядром міститься комплекс Гольджі, який бере участь у руйнуванні оболонки яйцеклітини при заплідненні. Мітохондрії скупчені біля основи хвостика і забезпечують його енергією для рухів, завдяки яким вони досягають яйцеклітини. В організмі жінки сперматозоїди зберігають здатність до запліднення 3-4 дні.
      Запліднення відбувається в маткових трубах. Сперматозоїди атакують яйцеклітину-видовище просто фантастичне! Спермії синхронно б’ють хвостиками по яйцеклітині, примушуючи її обертатись, але в яйцеклітину потрапляє лише один.
      ДНК сперматозоїда вже всередині яйцеклітини, відбудеться злиття гамет і утвориться зигота-перша і найголовніша клітина майбутньої людини! Всі наступні 100000000000000 клітини є «дочками» цієї клітини.Отже, відбувається запліднення –процес злиття статевих клітин і утворення диплоїдної зиготи, утворення нового життя-неповторного, індивідуального і такого таємничого. Все-стать, група крові, колір очей і волосся, зріст, розмір ноги, навіть будова усіх білків організму-все записано в генетичному коді 46 хромосом. Тому в деяких країнах Сходу (Китай, Корея) вважають, що людина народжується саме в цей момент.
РЕФЛЕКСІЯ.  Інтерактивна вправа «Сенкан»
Яйцеклітина                                         
Кругла, велика.
Живить, запліднюється, ділиться
Це жіноче начало.
Яйце.
Сперматозоїд
Рухливий, маленький.
Пливе, проникає, запліднює.
Входить до складу сперми.
пуголовок.
Зигота
Запліднена, багата
Ділиться, перетворюється, розвивається
Це майбутній зародок
Куряче яйце.

2.«День за днем...»
    1 доба-поділ зиготи навпіл, 2-3 доба-поділ продовжується і клітина складається вже з 8 клітин. Саме в такому вигляді вона переноситься до організму матері при штучному заплідненні. Цей процес правильніше називати не поділом, а дробінням, тому що клітини не ростуть, а тільки діляться. Через 3 доби зародок складається з 32 клітин і схожий на ягоду шовковиці, але мікроскопічних розмірів. Зародок рухається в порожнину матки і протягом двох днів там вільно перебуває. До кінця першого тижня число клітин зростає до 250 , зародок набуває форми кулі діаметром 0,2 мм, утвореної одним шаром клітин. В такому вигляді він занурюється (імплантується) в слизову оболонку матки і прикріплюється до неї.
Клітини зародка формують зародкові оболонки:
            хоріон-зовнішня оболонка, має ворсинки з капілярами, через які відбувається дихання і живлення зародка;
            амніон-внутрішня оболонка, яка захищає зародок. Клітини цієї оболонки виробляють амніотичну рідину, яка заповнює амніотичну порожнину між амніоном і зародком. Ця рідина підтримує зародок і захищає від механічних пошкоджень. Така захисна оболонка утворюється у всіх організмів, які вийшли на сушу (плазуни, птахи і ссавці, що є пристосуванням до життя на суші). Всі перелічені організми відносяться до Амніот.
           На ранніх стадіях розвитку обмін між зародком і материнським організмом відбувається через ворсинки хоріона, але через деякий час вони не справляються з цією функцієюі із задньої кишки зародка утворюється оболонка алантоїс, за функцією подібна до хоріона.
Із зародкового диску формується ембріон, у якого на 2 і 3 тижні можна виділити три зародкові листки, які дають початок різним органам і системам:
ектодерма (зовнішній)-епітеліальний покрив шкіри, органи нервової системи;
ентодерма (внутрішній)-органи травної і дихальної систем, печінка, підшлункова залоза;
мезодерма (середній)-кістки, м’язи, кров.
Починається період формування органів.
(Робота зі схемою ембріональний розвиток)
3.«Місяць за місяцем...»
1 місяць. Спочатку ембріон у вигляді диску, потім трубки і коми. Із групи клітин швидко утворюються частина майбутньої дитини: потовщення на кінці трубки-голова, випуклість черевної частини-серце, яке вже скорочується, примітивний кишечник, закладаються перші статеві клітини. Обличчя і кінцівки поки ще відсутні. Довжина ембріона-5 мм. він у 10000 разів більший за запліднену яйцеклітину-лише за 1 місяць розвитку і продовжує швидко рости.
2 місяць . З’являються руки, ноги, зникає хвіст, вимальовується обличчя. Розвивається нервова система: головний мозок уже схожий на мозок дорослої людини, має звивини. Розвивається сечостатева і дихальна системи, шлунок і кишечник набувають кінцевої форми. З’являються м’язи і починається закостеніння скелету. Сформовані зачатки майже всіх майбутніх органів. Здійснює перші рухи, вільно плаває у рідині. Якщо йому полоскотати ніс або рот, то відкидає голову. Довжина ембріона 3 см, вага-11 г
До кінця другого місяця ворсинки епітелію зберігаються тільки на тій стороні оболонки, яка контактує з маткою. Вони розростаються, розгалужуються , занурюючись у слизову оболонку матки і разом із судинами алантоїса утворюють позазародковий орган-плаценту (дитяче місце) від грец. «корж»-орган, що зв’язує зародок з організмом матері. Це єдиний орган у тварин, який походить від двох різних організмів-матері і плоду. Подібно до інших Вищих тварин людина відноситься до інфракласу Плацентарних ссавців. Плацента має форму диска діаметром близько 20 см і товщиною 5 см. Зв’язок плаценти з організмом здійснюється пупковим канатиком, в якому проходять пупкові артерії і вени. Кров матері і плоду тече по різних судинах і не змішується. Плацента захищає плід від дії різних чинників-плацентарний бар’єр. З цього часу зародок величаво називають-плід.

                                        4.  «Плід. ІІ триместр»
3 місяць. Обличчя стає схожим на людське, з’являються ніс, рот і очі. Виникають відмінності в статевих органах. Значно розвивається печінка, формуються нирки, подовжується кишечник. Але плід все ще більше походить на космічного прибульця. Довжина плоду-10 см, маса 45 г.
4 місяць.  Змінюються пропорції плоду: голова стає меншою відносно тулуба. Шкіра червонуватого кольору, на голові починає рости перше волосся. Кров рухається по судинах, серце б’ється у два рази частіше, ніж у дорослої людини. Починають функціонувати печінка, шлунок, нирки жовчний міхур.
5 місяць. Мати починає відчувати рухи дитини. Його шкіра в зморшках. Волосся на голові стає більше, з’являються нігті. Легені продовжують розвиватись, плід здійснює дихальні рухи, вчиться ковтати. Довжина-25 см, маса 500г.
6 місяць. усі внутрішні органи достатньо сформовані, головний мозок ускладнюється, активність плоду збільшується, здійснює до 20-60 рухів за 30 хвилин. Активність змінюється протягом дня-засинає і пробуджується.
                                            5.«Плід. ІІІ триместр»
7 місяць. Пробудження відчуттів, здатний чути, з’являється смак. Плід стає життєздатним. Довжина 45 см, вага-1700г.
8 місяць.  Основні органи повністю сформовані. Легені складаються з альвеол. Серце б’ється часто (120-140 ударів за хвилину). Шкіра набуває блідо рожевого кольору, зникають зморшки. Дитина займає положення  вниз головою.
9 місяць. Маса тіла збільшується на 20-30 г в день. Дитина готова до народження.

6.Щоденник ще ненародженої дитини «Як я жив до народження»
2 місяць після зачаття. Сьогодні у мене свято: два місяці я вже існую. Але, на жаль, святкую Я не один-мама викурила декілька цигарок і випила склянку вина. Від цього мені тяжко, болить голова і нудить. У мене є друг, якому також виповнилось два місяці. Його мама їсть вітаміни, п’є молоко. Він веселий і великий. Завидно.
3 місяць після зачаття . Мій друг вже великий, Я зовсім не підріс. Мама все палить і палить, а мені все гірше і гірше. Мама мого друга гуляє на свіжому повітрі, а я, навіть, не знаю, яке воно те чисте повітря. Ось народжусь і побіжу від неї гратись на свіжому повітрі. Я втомився...
4 місяць після зачаття. Сьогодні у мами знов якесь свято, вона їла щось дуже солоне, смажене і гостре., а запивала все це пивом. У мене тепер болить живіт. Я образливо тупнув ніжкою, але вона мене не зрозуміла. А мама мого друга дотримується розпорядку , їсть фрукти та овочі, молочні продукти. Він добре росте, вже великий, а Я такий, яким він був у три місяці.
5 місяць після зачаття. Вчора у мами були гості і вона, звісно, з ними випила вина. А сьогодні зранку у неї болить голова. Тому вона з’їла якусь пігулку і випила декілька чашок кави. Невже вона не знає, що цього робити не можна? Мені так погано...
6 місяць після зачаття. Тато з мамою сьогодні сперечались. Вони так кричали. Я зрозумів, що зовсім їм не потрібен. Не буду Я у них народжуватись. Не люблю Я їх. Батьки мого друга ніколи не сваряться і завжди з ним розмовляють. Після сварки мама зібрала важкі-важкі сумки і пішла. ЇЇ серце ледве не відмовило від важкого! Розумієте: Я ледве не вмер!
7 місяць після зачаття. Мені вже сім місяців, але виглядаю на шестимісячного. А мені так хочеться бути великим і сильним. Сьогодні моя мама посварилась з мамою мого друга, доводячи їй, що можна ходити в баню і пішла.
Спочатку мені було тепло і добре. А потім стало так тісно і маму десь швидко повезли.
...Раптом я побачив яскраве світло, злякався і закричав. Мене зразу ж обплутали якимись трубочками і накрили скляним ковпаком. Я вже народився, а мій друг народиться через два місяці-здоровим і веселим.
А головний дядечко в білому халаті сказав: «Який він маленький, слабенький та й пальчиків у нього шість»  А я подумав-хіба так не повинно бути?
В медичній карті зроблено запис: Хлопчик. Вага при народженні 2300г, ріст 45 см. Роди-передчасні-на 34 тижні вагітності,яка протікала з токсикозом в 1-й та 2-й половині вагітності. Наявні ознаки незрілості, дитина неактивна, крик слабкий. Шкірні покриви бліді. зі сторони внутрішніх органів зміни. Чітко прослідковується систолічний шум, необхідне обстеження з метою виключення пороку серця.
Діагноз: недоношеність 1 ступеня, природжений порок серця.
Анамнез: мати протягом всієї вагітності курила, вживала алкоголь.
В медичній карті друга: Хлопчик. Вага 3500г, ріст 50 см. Роди вчасно на 40  тижні вагітності. Дитина активна, кричить голосно. Шкіра і слизові чисті, рожеві. Зі сторони органів патологій немає.
Діагноз: здоровий новонароджений.
Після кожної доповіді, вчитель складає опорну схему по даному етапу ембріогенеза
               Ембріональний розвиток людини
 


         Запліднення (злиття)

♀Яйцеклітина (23п)                       ♂Сперматозоїд (23п)
 


                                               Зигота (46п)
                                          

                                               дробіння
Зародок                                                               зародкові оболонки
-екто                                                                         -хоріон
-енто              дерма                                                 -амніон
-мезо                                                                         -алантоїс
Зародок
(ворсинки хоріону + стінки матки +алантоїс)
утворення плаценти,яка забезпечує:
·        дихання
·        живлення
·        виділення
·        захист (антитіла, плацентарний бар’єр)
·        гормон, який зберігає плід в матці

                                              Плід
 Які ж фактори впливають на розвиток ембріона? (схема на дошці)
·        забруднення навколишнього середовища
·        ліки, наркотики, препарати побутової хімії
·        материнські стреси
·        спадкові фактори
·        недостатнє харчування і дефіцит води
·        інфекційні захворювання
·        алкоголь і паління
Близнята
Однояйцевві близнята розвиваються з однієї зиготи, яка поділялася на два (іноді більше) фрагменти на певних етапах розвитку зародка.
Різнояйцеві близнята розвиваються з двох або кількох зигот, які утворилися в разі запліднення однієї або кількох яйцеклітин.
Відмінні ознаки однояйцевих і двояйцевих близнят
Відмінні ознаки
Однояйцеві близнята
Двояйцеві близнята
1
Механізм утворення
Розвиваються з однієї заплідненої зиготи, яка поділилася на два і більше фрагментів, кожний з яких перетворився на зародок
Під час овуляції виходить відразу дві і більше яйцеклітин, які запліднюються і перетворюються на зародки
2
Подібність
Генетично однакові   


                  

Дуже схожі між собою (часто навіть близькі родичі не розрізняють їх)
Генетично не однакові (мають по 50% ідентичних генів)

Схожі між собою не більше, ніж рідні брати і сестри
3
Стать
Однакова
Однакова або різна
4
Плацента
Мають спільну плаценту
Розвиваються самостійно і мають окремі плаценти
Генетичне визначення статі
Біологічна задача.
Ви лікар акушер – гінеколог полового будинку. До вас прийшов чоловік породіллі із звинувачував свою дружину: «Чому вона народила дівчинку, адже я хотів хлопчика?»
Яку відповідь ви дасте чоловікові?
Набір хромосом людини.

Стать
Гамети
Набір статевих гамет
Тип гамет
Хромосомний набір людини
Жіноча
Х
ХХ
гомогаметна
44 аутосоми + ХХ
Чоловіча
Х,У
ХУ
гетерогаметна
44 аутосоми + ХУ
МЕХАНІЗМ ВИЗНАЧЕННЯ СТАТІ У ЛЮДИНИ
Чоловіча і жіноча стать відрізняється одна від одної генетично. Спадкова інформація в людини знаходиться в її хромосомах, які містять гени, що визначають розвиток організму. (Що ви знаєте про хромосими?) Для людини характерно 46 хромосом, яку розташовані в ядрі кожної клітиннни організму. Усі хромосоми парні. Кожна пара наче близнюки схожу одна на одну зовні й за складом генів. Серед усіх хромосом виділяється одна пара, що одержала назву статевих хромосом.
Таким чином стать дитини залежить тільки від батька. При заплідненні відбувається об`єднання хромосом чоловічої і жіночої гамет. Імовірність народження хлопчика чи дівчинки становить 50 % то, що половина сперматозоїдів містить Х-хромосому, а інша половина У-хромосом.
Стать організму визначається під час запліднення і залежить від хромосомного набору зигот.
Хромосоми – це ядерні структури у вигляді нитковидних тілець, які несуть спадкову інформацію.
IV. Узагальнення матеріалу та підсумок уроку
1.        Які етапи ембріонального розвитку можна виділити
2.        На якому терміні ембріонального розвитку в дитини вже закладені всі зачатки систем органів?
3.        Від чого залежить стать дитини?
Використовуючи таблицю форзацу «Ембріональний розвиток» визначте основні критичні періоди розвитку зародка людини.
Домашнє завдання
§ 47,48, підготувати повідомлення «Фактори, що можуть шкідливо вплинути на розвиток ембріона», «Пренатальна педагогіка», скласти пам’ятку «Майбутній мамі».

Немає коментарів:

Дописати коментар