Урок покритонасінні

Тема: Загальна характеристика покритонасінних та їхня класифікація

 Мета: сформувати в учнів поняття про загальні ознаки покритонасінних рослин та сучасну їхню класифікацію; дати загальну характеристику покритонасінним рослинам; розкрити еволюційне значення квіткових рослин.
Розвиваюча. Розвивати уміння учнів визначати біологічне значення вивчених відділів рослин, уміння порівнювати та робити висновки та узагальнення.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до рослинного світу своєї місцевості та планети.

Мета. Сформувати в учнів поняття про загальні ознаки покритонасінних рослин та сучасну їхню класифікацію.

Основні поняття і терміни: Покритонасінні, Однодольні, Дводольні,
Обладнання: підручники, робочі зошити, гербарні зразки (стрижнева або мичкувата коренева система); натуральне наочне обладнання (буряк, морква); таблиці (видозміни коренів, стебел, види стебел за характером росту, стебла в поперечному розрізі, різноманітність листків); малюнки (евкаліпта, баобаба, ротангової пальми, кульбаби, росички).

Методи і методичні прийоми: словесні (розповідь, бесіда (підготовча, пояснювальна, контрольно-оцінна), розповідь з елементами бесіди); наочні (демонстрація таблиць, малюнків ); репродуктивні (бесіда) та пошукові (евристична бесіда, створення та розв’язування проблемних ситуацій).

Тип уроку: урок комбінованого типу.
Хід уроку
 І.  Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вправа «Виберіть правильне твердження»
(два учні працюють біля дошки, записані 5 відділів, що були вивченні – учні повинні твердження розставити по відділах)
Відділи:
1. Мохоподібні 1, 8
2. Хвощеподібні 5,9
3. Плауноподібні 3,11
4. Папоротеподібні 2,4
5. Голонасінні 7 ,10
Твердження:
1. В цих рослин переважає гаметофітне покоління
2. Мішечки де дозрівають спори в них називаються соруси.
3. Заросток в цих рослин розвивається в землі понад 10 років
4. Листки в цих рослин називаються ваями
5. Вони мають два види пагонів – весняні та літні
6. В них навколо насіння утворюється оплодень
7. Більшість рослин мають деревну форму життя
8. Підземна частина даної рослини називається ризоїдами
9. У стеблах даних рослин розміщена велика кількість сполук сіліцію
10. Деякі представники даного відділу виділяють живицю, що має бактерицидні властивості
11. Спори даних рослин багаті на олію – ними іноді пересипають ливарні форми при виробництві металевих виробів
12. В даних рослин з′являється спеціальний генеративний орган – квітка.

ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Вчитель повідомляє цікаві факти про деяких представників покритонасінних рослин.
Цікаві факти про квіти
 В імперії Єгипту почали культивувати і вирощувати квіти понад 4000 років тому!

Тюльпан це символ життя, любові і безсмертя. Про це відомо ще з часів Конфуція. Тюльпан – один  з самих швидко-рослих видів квітів. За добу він може підрости  в середньому на 2 сантиметри.

Був час, коли в Голландії не росли тюльпани. Вони були завезені туди з Туреччини в 16 столітті. У ті часи тюльпани  були коштовними, вони цінувалися вище ніж метали та дорогоцінні камені. Одна цибулина тюльпана коштувала більше двох тисяч доларів!

 Існують орхідеї майже всіх кольорів, також і  сині, чорні та зелені.

80% квітів, які ростуть в тропічних лісах Австралії, не зустрічаються більше ніде на землі.

З п’яти тисяч квіток шафрану отримують всього (28,34 грама) шафрану як прянощі
Назву гладіолус дав римський письменник Пліній старший, який жив у 1 столітті нашої ери. Його вразила схожість цієї квітки зі зброєю римських гладіаторів. Він назвав квітку гладіолус від латинського Gladius, що означає меч.

Історія гвоздики має християнське коріння. Згідно з давньою легендою, вперше вона проросла на Голгофі, в тому місці, куди падали сльози Божої Матері, коли вона дивилася на хресні страждання свого Сина.

 Найстарша троянда в світі росте в Німеччині. Рожевий кущ має  вже 1000 років. Росте біля стін собору в Гільдесгаймі і у висоту вже майже досягла  даху будівлі.

За рішенням Конгресу в 1986 році троянда стала національною квіткою США.

В Південній Америці є дивовижна рослина Puya raimondii. Вона цвіте всього лиш  один раз – коли їй виповнюється 150 років, а слідом за тим вмирає.

Рослина  Rafflesia Arnoldii, це  квітка, яка знайдена в тропічних лісах Індонезії. Квіти цієї рослини величезні у висоту вони можуть досягати одного метра, і важити при цьому 7-10 кілограм. Rafflesia є рослиною-паразитом, тому що не маючи власного стовбура, коріння і листя, користується життям за рахунок інших рослин. У період цвітіння Rafflesia пахне … протухлим м’ясом!

2. Підготовча бесіда. Назвіть рослини, які, на вашу думку, є найважливішими у природі та житті людини.
(Учні за бажанням називають рослини. Назви рослин, які належать до покритонасінних, учитель записує на дошці).

IV. Пояснювальна бесіда. Подивіться, які рослини ви назвали. Більшість з них належать до відділу Покритонасінні, або Квіткові. Як ви гадаєте, про що говорить така назва? Найхарактернішою ознакою цих рослин є наявність квітки та зав’язі, що оточує насіння та утворює плід.
Вправа «Асоціативний кущ»
1.                       З чим у вас асоціюється слово  «квітка»
2.                       А з чим асоціюється слово «плід»
 Покритонасінні посідають найважливіше місце поміж усіх сучасних рослин. Це найпоширеніша в сучасну геологічну епоху група рослин на земній кулі. Вона є домінуючою на суші та найважливішою за тією роллю, яку представники цієї групи відіграють у загальному колообігу речовин. Хлібні, круп’яні, овочеві та плодові культури, величезна кількість деревних, волокнистих, дубильних, олійних, кормових, медоносних, декоративних та інших рослин — все це покритонасінні. Вони постійно супроводжують нас у всіх кліматичних зонах, зростають у найрізноманітніших рослинних угрупованнях, в низинних і гірських регіонах, на суші й у воді.

 Серед квіткових рослин є організми, найбільші за розмірами не тільки серед рослинного, а й усього органічного світу. Вони можуть досягати 150 м заввишки (наприклад, евкаліпти з родини Миртових), мати стовбури завтовшки майже 20 м (як у баобаба з родини Баобабових) та стебла завдовжки 200 м і більше (як у ротангових пальм з родини Пальмових). {Демонстрування відповідних малюнків). Водночас серед квіткових є і надзвичайно дрібні організми (наприклад, ряски) — рослини з нескладною будовою, плаваючі однодольні, часто завбільшки до 1 см. Отже, сьогодні на уроці ми почнемо знайомитися з відділом рослин, які називаються Покритонасінні.

План
 Загальна характеристика покритонасінних рослин.
 Класифікація покритонасінних.

3. Сприйняття і первинне осмислення нового матеріалу.
 Загальна характеристика покритонасінних рослин
(Учні працюють в групах над завданнями)
1)Завдання:
Група 1.
1. Повторити § 9,10 та визначити які типи кореневих систем характерні для покритонасінних рослин
2. В § 13 визначити, які видозміни коренів характерні для покритонасінних

Вегетативні органи квіткових рослин досягають найбільшої складності га різноманітності своєї будови. Так, коренева система може бути стрижнева або мичкувата, а в особливих випадках додаткові корені перетворюються у повітряні, дихальні, опорні тощо. (Демонстрування відповідних таблиць). Часто трапляються також мікоризи (симбіоз кореня з грибом), бактеріоризи (симбіоз кореня з бактеріями) та інші видозміни кореня. Коренева система, крім звичайних функцій (прикріплення до субстрату і всмоктування води з мінеральними речовинами), може виконувати ще й функцію запасання поживних речовин. Зміна функції спричиняє зміну будови органа (наприклад, потовщення коренів у моркви, буряка та ін.). (Демонстрування буряка, моркви).

Група 2.
1. Повторити § 14,15 та визначити з чого складається пагін та особливості функцій та різновидів стебел
2. В § 17 визначити, які видозміни пагона характерні для покритонасінних

Стебло разом з листками утворює пагін. Він зазвичай добре розвинутий і може бути дерев’янистим чи трав’янистим, багаторічним чи однорічним; різноманітним за характером росту (прямостоячим, лежачим, повзучим, висхідним, чіпким, витким тощо), виповненим чи порожнистим; округлим, три -, чотиригранним у поперечному розрізі; з шипами та волосками і т. п. Частими є видозміни стебла і взагалі пагона як надземного (у вигляді колючок, вусиків тощо), так і підземного (у вигляді столонів, бульб, кореневищ, бульбоцибулин і цибулин). (Демонстрування відповідних таблиць). Рідко стебло буває слабкорозвинутим, і листки розміщуються на вкороченому пагоні у вигляді листкової розетки (у подорожника, кульбаби, дворічників на першому році їхньої вегетації тощо).

Група 3.
1. Повторити § 18  та визначити які особливості зовнішньої будови листка, а також зверніть увагу на  типи листкорозміщення в покритонасінних.
2. В § 22 визначити, особливості життя листків та їх видозміни в покритонасінних.

Найбільша складність і різноманітність будови серед усіх вегетативних органів виявляється в листка. Тут спостерігаються різні типи листкорозміщення та комбінації частин листка (черешкові, сидячі, піхвові, з прилистками тощо), різноманітні форми листкової пластинки та її краю, а також типи жилкування листкових пластинок. Листки можуть бути лопатеві, роздільні та розсічені, прості чи складні; на них бувають волоски і шипи, а самі листки або їхні частини перетворюються в колючки (наприклад, у барбарису, будяка, кактусів) або вусики (в гороху, чини). (Демонстрування відповідних таблиць). У багатьох рослин листки змінюються настільки, що виконують зовсім не звичні функції, як, наприклад, листки комахоїдних рослин. (Демонстрування малюнка росички).

Група 4.
1. Повторити § 27  та визначити особливості будови квітки
2. В § 27 визначити, які типи квіток виділяють.

Та все ж таки найхарактернішим органом квіткових рослин є
 генеративний — квітка, яка складається з тичинок (андроцей) та маточок
 (гінецей). У квітці відбувається запилення, тобто перенесення пилку з тичинок на маточку, як правило, комахами, вітром або якимось іншим чином. Частіше відбувається запилення комахами, а не вітром, а також перехресне запилення, а не самозапилення.

Група 5.
1. Повторити § 28 та визначити які бувають типи суцвіть.
2. В § 29 визначити ознаки пристосованості квіток до різних типів запилення.
Група 6.
1. Повторити § 30 та визначити як відбувається запліднення  характерне для покритонасінних рослин
2. В § 30  визначити, яка будова насіння  характерного для покритонасінних

Зародок і ендосперм, розвиваючись, витісняють інші клітини зародкового мішка, які були в ньому до запліднення, і займають здебільшого весь насінний зачаток. Останній перетворюється в насінину, його покриви — в шкірку насінини, зав’язь — у плід, а її стінки — в оплодень. Звідси і виникла назва відділу Покритонасінні, оскільки в них насінина міститься всередині плоду.

Група 7.
1. Повторити § 31 та визначити, що таке плід та особливості його будови.
2. В §31 визначити, які існують типи плодів

2). Розповідь з елементами бесіди. Квіткові рослини найбільш високоорганізована група, вони найскладніші з усіх рослин за будовою, розвитком і процесами, які в них відбуваються. Нарешті, це наймолодша група: вона почала свою переможну ходу по нашій планеті в першій половині крейдяного періоду, коли інші основні групи рослинного світу вже повністю сформувались, а деякі з них на той час почали вимирати або й зовсім вимерли.

 Слід зазначити, що квіткові рослини і за кількістю видів, родів та родин перевершують всі групи рослинного світу, разом узяті. Тепер налічується щонайменше 250 000 видів квіткових рослин. Вони складають майже 13 000 родів і 533 родини.

 Квіткові рослини забезпечують життя більшості тварин суші. Поясніть, чому.?

 В анатомічному відношенні квіткові рослини також є найбільш досконалими представниками рослинного світу. Вони складаються з багатьох тканин, які досягають найвищої складності організації та диференціації. Особливо характерними є наявність судин ксилеми.
Від чого залежить розвиток органів рослин (морфологічний розвиток) ? Чи впливають природні умови на видозміни стебел, листків тощо ? Як називають це явище? (Пристосування до умов середовища). Високий ступінь морфологічного й анатомічного розвитку квіткових безпосередньо залежить від їхньої екології. У переважній більшості випадків квіткові рослини пристосовані до життя на суші в найрізноманітніших екологічних умовах — від тропіків до тундри і високих гір, від сухих та освітлених місцезростань (пустель) до боліт і водойм, навіть морських (тобто солоних).

3) Класифікація квіткових рослин
 (Демонстрування гербарних зразків, зображень рослин на таблицях та малюнках підручника)
Пояснювальна бесіда. У відділі Квіткові, або Покритонасінні, виділяють два класи: Дводольні та Однодольні. За якою ознакою виникла така назва? Клас Дводольні поділяється за такою схемою (запис на дошці): клас підклас порядок родина вид. До класу Дводольні входять, зокрема, такі родини, рослини з яких ви можете спостерігати у довкіллі. Вони найчастіше використовуються людиною у різних сферах життя: Жовтецеві, Півонієві, Макові, Гвоздичні, Лободові, Гречкові, Букові, Березові, Горіхові, Гарбузові, Капустові, Мальвові, Кропивові, Розові, Бобові, Льонові, Виноградні, Селерові (Зонтичні), Пасльонові, Айстрові та багато інших. До класу Однодольні належать родини Лілієві, Цибулеві, Бананові, Злакові та інші.

V. Узагальнення і систематизація вивченого.
1). Опрацювання таблиці та робота з підручником.
Нові риси організації
Біологічне значення
1
2
1. Виникнення нових органів:
а)            квітка:
оцвітина (чашечка, віночок);
головні частини (маточка, тичинка);
б)           плід
Здатність до подвійного запліднення, утворення насіння і плодів.
Захист насіння, поширення
2. Подвійне запліднення
Забезпечує накопичення великої кількості поживних речовин у клітинах ендосперму
3. Удосконалення тканин:
а)            провідних;
б)           покривних;
в)           механічних
Швидке пересування поживних речовин, захист від механічних ушкоджень, опора
4. Скорочення часу
від запилення до запліднення,
короткочасне дозрівання насіння
Широке розповсюдження, пристосування до різноманітних умов існування
5. Велика різноманітність вегетативних органів
Використання людиною, різні способи розмноження
6. Вегетативне і насіннєве розмноження
Збільшення кількості покритонасінних, практичне використання людиною

2) Виконання завдань практикуму.
( Опираючись на матеріал підручника, складіть характеристику об′єкта дослідження)
 Загальна характеристика покритонасінних на прикладах конкретних рослин.
План дослідження
Об’єкт дослідження Характеристика

 Коренева система
 Пагін і стебло
 Листок
 Квітка
 Плід
Завдання:
Група 1
Використовуючи матеріал § 48 охарактеризувати представника родини хрестоцвіті.
Група 2
Використовуючи матеріал § 49 охарактеризувати представника родини розові
Група 3
Використовуючи матеріал § 50 охарактеризувати представника родини бобові
Група 4
Використовуючи матеріал § 51 охарактеризувати представника родини пасльонові
Група 5
Використовуючи матеріал § 52 охарактеризувати представника родини складноцвіті
Група 6
Використовуючи матеріал § 53 охарактеризувати представника родини злакові
3)  Заповни пропущене (робота в парах)
VI. Підсумки уроку, аргументація оцінок.
1.Розв′язування кросворду
Відповіді. 1. Корінь. 2.Пагін. 3. Квітка. 4. Листок. 5. Стебло. 6. Плід.
2. Вчитель виставляє та аргументує оцінки учням.

VII.. Домашнє завдання.

 Вивчити відповідний матеріал за підручником, відповісти на запитання в кінці тексту
1)Вивчити § 47 підручника.
2)Повторити будову квітки, суцвіття (§ 27, 28).

3)За бажанням: підібрати новинки-цікавинки про рослини родин
Капустяні, Розові.
.

Немає коментарів:

Дописати коментар