Урок зорова система

УРОК .ЗОРОВА СЕНСОРНА СИСТЕМА
Цілі уроку: сформувати загальне уявлення про зорову сен­сорну систему, розглянути її будову й особливості функціонування. . Ознайомити учнів із особливостями будови зорової сенсорної системи; особливу увагу звернути на будову ока; розкрити значення акомодації як однієї із головних функцій.
 Розвивати уміння визначати першочергове значення того чи іншого органу; розвивати увагу, уяву, пам’ять, логічне мислення. Виховувати бережливе ставлення до власного зору та оточуючих людей.
Обладнання й матеріали: таблиці зі схемами структури сенсорних систем,
схема розміщення нервових центрів у корі го­ловного мозку людини, таблиці зі схемою будови людського ока, модель «Оптична система ока»
Базові поняття й терміни: зір, око, очне яблуко, оболонки ока, склоподібне
тіло, зіниця, кришталик, сітківка, рогівка, брови, повіки, акомодація, сліпа пляма.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань і перевірка домашнього завдання
1. Які органи здійснюють функцію пізнання навколишнього світу?
( органи руху, органи чуттів, аналізатори, органи дихання...).
2. Як здійснюється взаємодія організму з зовнішнім середовищем?
( подразники збуджують органи чуття і організм реагує, шляхом аналізу подразників в корі, подразники збуджують рецептори і збудження передається у відповідні зони кори, де аналізуються.)
3. Яку загальну будову має зоровий рецептор?
4.Яку функцію виконує кришталик?
5.Який елемент ока сприймає зображення?
6.Як відбувається акомодація ока?
Робота в парах
Завдання 1. Скласти схему аналізатора (видаються картки, що потрібно розмістити по порядку)
Завдання 2. Позначити складові ока на малюнку
Завдання 3. Позначити зони кори головного мозку, що відповідають певній сенсорній системі
Завдання 4. Скласти схему «Види рецепторів»
ІІІ. Мотивація навчально-пізнавального досвіду учнів.
Розповідь.
- ... З першого дня появи дитини зір допомагає їй пізнавати навколишній світ. За допомогою очей людина бачить світ фарб і сонця, сприймає багато інформації. Око дає людині можливість читати та писати, знайомитися з мистецтвом. “
…Все видеть, все понять, все знать, все пережить,
 все формы, все цвета вобрать в себя глазами,
 пройти по всей земле горящими ступнями,
 все воспринять и снова воплотить.” (М.Волошин)
. “ З усіх органів чуттів людини око – найвищий дар і чудовий витвір природи. Поети оспівували його, філософи прославляли, а фізики намагалися наслідувати йому, як неперевершеному зразку оптичних приладів. М.Горький писав: “ Нічого не може бути страшніше, ніж лишитися зору. Це забирає у людини 9/10 світу. Це дійсно, тому що 90% інформації дає нам “сонячний орган” – око. Саме по собі – око – це шедевр приладобудування. Навіть неозброєним оком людина побачить свічку на відстані 30 км.

Формулювання теми, мети та завдань уроку.
 - яке значення зору у житті людини?
- яке ж значення зору для трудових процесів?
- яке естетичне значення зору?
- яке значення зору для мови, письма, малювання?

IV.Вивчення нового матеріалу
План вивчення
1.Оптична система ока
2.Рецепторний апарат ока
3.Центральний відділ зорового аналізатора
4. Гігієна зору, запобігання його порушенням
Розповідь учителя з елементами бесіди
1.Оптична система ока
Чітке зображення предметів на сітківці забезпечується складною унікальною оптичною системою ока. Для чіткого сприйняття предметів необхідно, щоб їхнє зображення завжди фіксувалось у центрі сітківки.
 Ми сприймаємо світло завдяки тому, що його промені, проходячи через оптичну систему, заломлюються і потрапляють на сітківку. Там збудження обробляється і передається до кори головного мозку.
2.Рецепторний апарат ока
Сприйняття світла, кольору (мал. 62.2)
Коли дивитися на сітківку з боку зіниці, то на дні видно білувату круглу пляму — місце виходу зорового нерва; тут немає світлочутливих елементів (тому світлові промені не сприймаються), що й обумовило назву — сліпа пляма. Дещо збоку від неї знаходиться зона найкращого бачення - жовта пляма (тут знаходиться найбільша кількість фоторецепторів).
У сітківці знаходиться близько 7 млн колбочок і 130 млн паличок. Палички вміщують зоровий пігмент родопсин; сприймають світло в умовах сутінкового освітлення. Колбочки вміщують зоровий пігмент йодопсин; сприймають кольо­ри за достатньо яскравого освітлення. У складі родопсину і йодопсину є білок — опсин і окиснений вітамін А.
Колбочки — рецептори денного зору, здатні сприймати різні кольори. Кольо­ровий зір пояснюється тим, що в сітківці є три роди колбочок: одні збуджуються червоним світлом, другі — зеленим, треті — синім. Відчуття всіх інших кольорів виникає внаслідок збудження цих колбочок у різних співвідношеннях. Бувають випадки, коли людина не розрізняє деяких кольорів — кольорова сліпота, даль­тонізм. Це пов'язано з порушенням функцій колбочок певного роду.
Хід променів світла через оптичний апарат: спочатку світло проходить через рогівку, рідину передньої камери, зіницю, кришталик, склоподібне тіло й, на­решті, потрапляє на сітківку. У випадках, коли промені світла, пройшовши че­рез оптичні середовища ока, фокусуються не на сітківці, виникають аномалії зору: якщо попереду неї — короткозорість, якщо позаду — далекозорість. Для вирівнювання короткозорості використовують двояковгнуті, а далекозорості — двоякоопуклі лінзи окулярів.
(Пояснення роботи оптичної системи ока за допомогою комп′ютерної моделі)
3.Центральний відділ зорового аналізатора (мал. 63.1)
У разі потрапляння світла на фоторецептори (колбочки й палички) в них виникають складні фотохімічні, електричні, йонні та ферментативні процеси, які зумовлюють нервове збудження — сигнал. Він надходить по зоровому нерву до підкіркових (чотиригорбкове тіло зорового горбу) центрів зору, потім спря­мовується в кору потиличних долей мозку, де сприймається у вигляді зорового відчуття
Робота з підручником по питанню «Властивості зорової сенсорної системи»
 Виконання лабораторної роботи
Лабораторна робота № 8. Виявлення сліпої плями на сітківці ока
 Мета: навчитися визначати наявність сліпої плями на сітківці ока людини. Обладнання й матеріали: схема оптичної системи ока, аркуш паперу з хрес­тиком та кількома колами для демонстрації сліпої плями, зошит, підручник.
Хід роботи
Прикрити ліве око рукою або аркушем щільного паперу.
Помістити картку для демонстрації сліпої плями на відстані 15 см від ока.
Дивлячись правим оком на хрестик, повільно наближати й віддаляти карт­ку до тих пір, поки одне з кіл не зникне.
Повторити дослід, закривши праве око.
Пояснити це явище, зробити висновок і записати його в зошит.

4.Гігієна зору, запобігання його порушенням
Щоб зберегти нормальний зір, потрібно насамперед нормально харчувати­ся, частіше перебувати на свіжому повітрі, робити фізичні вправи. Денне світло повинно вільно потрапляти в кімнату через чисте віконне скло. У сонячну літ­ню погоду необхідно користуватися темними окулярами.
Слід користуватися захисними окулярами під час робіт, де утворюється стружка, осколки матеріалів. Протирати очі чистою серветкою, спрямовуючи рухи від зовнішнього кутка ока до внутрішнього, тобто до носа. Під час читан­ня та письма слід забезпечити рівномірне достатнє освітлення, яке не сприяє швидкому розвитку втоми. Відстань від очей до предмета читання, писання чи дрібних предметів має бути 30-35 см.
Перегляд телепередач слід проводити з відстані не менше 1,5 м з обов'язковим доосвітленням приміщення. Не читати в транспорті, лежачи. Не дивитися телевізор більше двох годин на день. Дотримуватися правил під час роботи з комп'ютером.
Дуже важливим для нормального зору є вітамінізоване харчування взага­лі й особливо вітамін А, на який багаті тваринні продукти, морква, диня. Слід виключити шкідливі навички (тютюнопаління, уживання спиртних напоїв), вести врівноважений спосіб життя.
Пояснення та виконання деяких вправ за Бейтсом
1) «Соляризація» закритими очима дивимося на сонце
2) «Пальмінг» закривання очей руками
3) Дивитися по черзі на близькі та далекі предмети
V.Узагальнення та систематизація знань
Робота  з кросвордом  «Будова зорової системи»
ЗОРОВИЙ АНАЛІЗАТОР
1.         Вид порушення зору, при якому зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають позаду сітківки.
2.         Відхилення лінії зору одного ока від спільної точки фіксації з порушен­ням бінокулярного зору.
3.         Фоторецептори, які дуже чутливі до світла.
4.         Розлад колірного зору, або частково колірна сліпота.
5.         Фоторецептори, які сприймають колір, форму і деталі предметів.
6.         Еластичне, прозоре тіло, що має форму двоопуклої лінзи.
7.         Здатність ока пристосовуватися до чіткого бачення предметів, що знахо­дяться на різній відстані.
8.         Внутрішня оболонка очного яблука.
9.         Тіло, яке заповнює усю внутрішню частину очного яблука.
10.      Зовнішня оболонка очного яблука.
11.      Передня частина середньої оболонки очного яблука, у якій міститься пігмент меланін.
12.      Круглий отвір у центрі райдужки.
13.      Прозора передня частина білкової оболонки.
14.      Середня оболонка очного яблука.

VI. Підсумок уроку
1. Яка частина ока сприймає світлові образи?
2. Де відбувається аналіз і усвідомлення сприйнятої оком інформації?
3. Які правила потрібно дотримуватися, щоб зберегти свій зір здоровим?

V.Домашнє завдання
§ 62, 63 Завдання 2 ст. 214, 1 ст216.


Немає коментарів:

Дописати коментар